כיצד לערוך טקס?
מבוא
1. הטקס הינו מעמד המעניק משמעות סמלית לנושא או למועד מסויים. את המשמעות הסמלית מעניקים למעמד תכני הטקס ומרכיביו הצורניים .
2. הטקס מכיל יסודות קבועים ויסודות משתנים הנבחרים מידי שנה ונותנים לטקס את הנופך העכשוי ואת ההיבט הרלוונטי.
לדוגמא: הדלקת נר זיכרון, הורדת הדגל לחצי התורן, הצבת תמונה, מוסיקת רקע, שקופיות וכיוצ"ב.
3. הטקס מכוון לקהל יעד מוגדר: למשל קהילת בית הספר, הורים, תושבי השכונה ו/או נבחרי ציבור . הגדרת הקהל שאליו מכוון הטקס חשובה משום שסוג הקהל מכתיב את אופיו של הטקס, תוכנו וממדיו.
4. הגדרת תוכן הטקס וממדיו מקלה על התכנון, על הארגון ועל הביצוע בשלביו השונים.
5. הניסיון מוכיח כי ככל שהנוכחים בטקס מרגישים שותפים לטקס ומחוברים לתכניו, כך גדל הסיכוי להקשבה מירבית ולהתנהגות נאותה במהלכו.
6. המהלך המוצע מציע דרכים שונות לשתף מורים ותלמידים בעיצוב אופיו של הטקס ותכניו.

​שלבים ונושאים בהיערכות לקראת הטקס
א. הקמת צוות היגוי בהשתתפות רכזים, מורים, נציגי מועצת תלמידים, הורים ובעלי תפקידים בקהילה, במועד סביר לפני התאריך המיועד לטקס.
ב. דיון במסר המרכזי, בהיבט שבו יתמקד הטקס. בתהליך זה תציע כל כיתה הצעות לנושא/להיבט שאותו יש להדגיש השנה בטקס הזיכרון. את ההצעות שיעלו מן הכיתות יש להעביר לצוות ההיגוי, והוא יבחר מתוכן את המסר לטקס ויגבש תכנית-על בהתאם.
ג. איסוף וריכוז חומרים המתאימים לטקס בהתאמה לקהל היעד, לתנאי המופע, מקום הטקס, מועד, משך הזמן וכו'.

להלן כמה רעיונות לביצוע המהלך:
-שיתוף תלמידים בכתיבת טקסטים לטקס.
-שיתוף הספרנית בהכנת פינה בספרייה ובה ספרים וחומרי לימוד הקשורים  לנושא הטקס וכן חיבור לאינטרנט.
-שיתוף מורים וגם תלמידים בתהליך גיבוש הקריטריונים לבחירת חומרים.
      - רצוי לבחור סוגי חומרים מגוונים - שירים, קטעי תפילה, קטעי קריאה,
         מוסיקה, מחול וכו'.
-שיתוף מורים לאמנות ותלמידים בעלי ענין וכישורים מתאימים בגיבוש קונספט לקישוט בית הספר וזירת הטקס  למשל: 
       עיצוב כרזה בית-ספרית לקראת הטקס (פרומו) הכנת שירון ודף טקסטים , הכנת תוכנייה לטקס,  תפאורה, עיצוב במה וכו'.
ד. מינוי הצוות המקצועי לביצוע הטקס - מורים ובני נוער כאחד כאחראים על קריאה, שירה, נגינה, תנועה משחק, עיצוב במה ,
תאורה, הגברה, הקרנה, הנחייה, תכנון לוח זמנים, תכנון רצף הטקס וכו'.
ה. קביעת לוח זמנים לגיבוש התכנית ולביצועה על ידי הצוות המקצועי - קביעת מועדים לצורך משוב מעצב ולחזרה כללית. קביעת מפגש סיכום להפקת לקחים לכל הצוות לאחר הטקס.
ו. ביצוע התכנית על פי התכנון
מומלץ להכין ערכה בית-ספרית אשר בה ייאספו חומרים וייצבר הידע בנושא טקסים בכלל , טקסי זיכרון - בפרט.

נקודות לתשומת לב:
מן הראוי להכין את כלל אוכלוסיית ביה"ס לקראת הטקס בבית הספר ברמות שונות: ברמת התוכן וברמת הטקס .

כיצד לערוך טקס ב"יום הזיכרון לשואה ולגבורה
 
א. הערות כלליות:
בעריכת הטקס חייב המארגן לשים לב לנתונים הבאים:
* מקום ותנאים טכניים
* זמן הטקס
* גיל הצופים ומספרם
* גיל המשתתפים ומספרם

משך הטקס, תכניו ואופיו חייבים להיות מותאמים לנתונים אלה. 
לדוגמה:
אפשרות א':
תכנית הטקס בחצר בית הספר, למספר רב של תלמידים, לא תימשך יותר מ-20 דקות עד מחצית השעה, ועליה להיות מורכבת מקטעים עם  מלל מועט, בעלי עוצמה ויזואלית ושמיעתית (שירה במקהלה, קטעי קריאה קצרים או דקלומים, שירת סולו).

אפשרות ב':
תכנית הטקס במקום סגור, לתלמידי שכבה אחת, יכולה להימשך שלושה רבעי השעה, וניתן לכלול בה גם קטעי סיפורת, ויכוח או קטעים מומחזים קצרים.

ב. תכנית הטקס:
תכנית הטקס צריכה להיות מבוססות על נושא ציר אחד. שילוב נושאים רבים מקשה על הצופה לעקוב אחר הטקס, להבין את תוכנו ולהתייחס אליו מבחינה רגשית. כל קטעי הקריאה, השירה או ההמחזה צריכים לחוות מעין פסיפס המצייר בסופו של דבר את התמונה התוכנית של הטקס, על פי הנושא המרכזי שנקבע מראש.

קישורים
לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה: "לילה נם קודר" - הורות וילדות בתקופת השואה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dedicated by Rabbi Dr. Joseph and Blanche Katz Renov in honor of the Children of AMIT